Acollir i acompanyar les pèrdues i el dol en el context educatiu

soap-bubbles-870342_1920

Acollir i acompanyar les pèrdues i el dol en el context educatiu

El dol és un procés natural d’adaptació a una nova realitat després de la pèrdua d’un ésser estimat o per absència d’un objecte amb el que existia un vincle significatiu. En els contextos socioeducatius cal tenir en compte els processos de dol que viu l’infant o l’adolescent per tal d’acompanyar-los i facilitar-ne la seva expressió.

Les reaccions pròpies dels infants en dol les veurem associades a la mort de familiars, però també les podem trobar fruit d’aquest canvis i de les pèrdues arrel del confinament. El procés de dol i d’adaptació a les noves rutines que es generen en la nostra realitat avui, és natural i hi veurem implicades diverses àrees (emocional, psicològica, física, social, espiritual o transcendent). Com els adults referents podem viure els nostres propis processos i alhora acompanyar des de l’esperança, malgrat la incertesa, serà rellevant alhora de construir un relat de la vivència que ajudi a infants i adults.

“Només una pedagogia que ens posa a davant de nosaltres mateixos, és autèntica pedagogia. Així, si educar és ajudar a créixer, es pot veure en la mort la clau d’aquest creixement personal.” Joan-Carles Mèlich i Concepció Poch

Les famílies, els centres i les comunitats educatives tenim la funció de satisfer les necessitats dels infants i joves per tal de promoure una educació que els ajudi a créixer en tots els sentits. Per això és important que disposem de pautes de reflexió i recursos per no obviar aquests processos de dol que vivim quotidianament -i avui encara se’ns fan més evidents-  podent acompanyar i promoure un creixement saludable. Incloure les experiències quotidianes de pèrdua que apareixen al nostre context educatiu serà un primer pas per fer-ho. També convindrà preveure espais on parlar de situacions que s’estiguin vivint en el grup, adequar recursos apropiats per reflexionar, i fer-nos preguntes al voltant de temes rellevants.

Programa 2021/2022  (11 a 13 de juliol)

Professionals dels àmbits social, educatiu i sanitari que volen millorar la pràctica que estiguin desenvolupant.

Professionals -amb titulació de Cicle Formatiu de Grau Superior o Universitat- de centres públics i privats de la xarxa educativa, de la xarxa de benestar social i de la xarxa sanitària: educadores infantils, mestres de primària, professorat de secundària i d’universitat, pedagogs i psicopedagogs, educadores socials, treballadores socials, treballadores familiars, psicòlegs, infermeres, etc.

L’objectiu del curs és facilitar un espai de reflexió vivencial i creatiu on compartirem recursos i propostes per facilitar l’acompanyament al dol d’infants i adolescents.

Amb la finalitat de construir coneixement compartit, l’aproximació als continguts es realitza amb un abordatge participatiu, interactiu, experiencial i dinàmic. La metodologia d’aquesta formació combina exposicions dels formadors sobre els continguts del programa amb propostes d’exercicis i pràctiques experiencials i espais de reflexió en grup i subgrups. També s’analitzen casos pràctics presentats per les persones participants o pels formadors i s’ofereix suport grupal i individualitzat als projectes grupals de cada participant.

Ens aproximarem a la pedagogia de la vida, de la mort i del dol per tal d’ampliar la mirada a l’hora d’elaborar recursos pedagògics i didàctics que incloguin el dol; per atendre’l i acollir-lo.

Ens centrarem en el context actual i en com, des de l’acompanyament a les aules, als centres, en família, … podem atendre la vivència de petits i grans. De quina manera facilitar la identificació i l’expressió de les emocions i l’acompanyament des de la cura.

Equip formador: Gloria Iniesta i Neus Ballesteros.

dilluns 11 de juliol de 10h a 14h

dimarts 12 de juliol de 10h a 14h

dimecres 13 de juliol  de 10h a 14h

La formació es complementa amb  8 hores de treball autònom.

Inscripcions

L’aportació a la formació Acollir i acompanyar les pèrdues i el dol en el context educatiu és de 225€ i es pot fer en dos pagaments: reserva de plaça (100€) i segon pagament (125€).

Les places són limitades i per ordre d’inscripció.