SUPERVISIÓ DE PROFESSIONALS

La supervisió grupal és especialment necessària als entorns laborals per generar condicions de salut laboral i de renovació durant l’exercici professional (formació permanent), sent un espai per reflexionar junt amb altres col·legues sobre la vida en els grups en què treballem. És un espai d’encontre que capacita, permet entrenar i aprendre per actuar diferent i donar altres respostes. Un espai per construir, deconstruir i reconstruir realitats i relacions.

Les professions que es dediquen a acompanyar persones són especialment vulnerables als riscos psicosocials: elevades exigències psicològiques per donar resposta a les demandes de les persones amb qui treballen, dificultat per controlar el treball davant la incertesa del context, insuficient xarxa de suport per respondre a les tasques i controlar la feina.

En un context de sobrecàrrega, on els recursos i procediments d’intervenció són sovint insuficients i inadequats, les condicions de treball d’aquests professionals comporten riscos per a la seva salut i, per extensió, per al desenvolupament satisfactori de la seva tasca.

Des del BES oferim una proposta de supervisió fonamentada i contrastada que es justifica a partir de les evidències que ens aporta els anys de formació i assessorament que venim desenvolupant, a través de converses amb els professionals que han participat en aquesta formació i amb els seus caps. Aquesta detecció de necessitats s’ha fet, també, a través de l’anàlisi dels catàlegs de serveis a les persones que reclama nivells de millora contínua en els àmbits del Benestar Social, la Salut i l’Educació.

SEMINARI D’ANÀLISI DE SITUACIONS PER ADQUIRIR ESTRATÈGIES DE TREBALL, DE CURA I AUTOCURA PROFESSIONAL

Fins a 20 professionals -que participen amb caràcter individual- de centres públics i privats de la xarxa educativa, de la xarxa de benestar social i de la xarxa sanitària que treballen actualment amb adults i/o infants i adults en entorns grupals.

  • Optimitzar la pràctica professional individual
  • Millorar l’efectivitat dels equips en els que es treballa
  • Prevenir els riscos psicosocials associats a la pràctica professional
  • Integrar pràctiques de supervisió professional

Aquest espai vol crear coneixement i alhora oferir eines pràctiques als participants per a la reflexió, la conducció i la gestió de les dinàmiques de grup. Té un abordatge participatiu, interactiu, experiencial i dinàmic.

En cada sessió s’analitzen situacions pràctiques presentades per les persones participants, a partir de la conversa flotant. La metodologia combina l’aportació teòrica dels formadors/supervisors sobre les temàtiques que apareguin amb la reflexió en grup i subgrups des d’una perspectiva sistèmica i holística, emprant eines i dinàmiques ajustades a les necessitats del grup.

  • Dinàmiques i fenòmens grupals
  • Diferents perspectives en l’abordatge dels grups
  • La família com a grup humà
  • Les institucions com a grups humans
  • Tècniques d’intervenció en contextos grupals
  • Anàlisi i resolució de conflictes
  • Aquells continguts específics que emergeixin durant el procés de supervisió

Un dilluns mensual, de 18:30 a 20:00, els dies 17 d’octubre, 21 de novembre i 19 de desembre de 2022; 16 de gener, 13 de febrer, 13 de març, 17 d’abril, 15 de maig i 12 de juny de 2023.

Lloc

A l’espai BES, carrer Sardenya 229, 2n 4a. Proper a les parades de metro de Sagrada Família i Monumental.

Equip facilitador

Sílvia Blanch i Ana María Forestello.

L’aportació al grup de supervisió es pot realitzar en un únic pagament (240€) o en tres moments: reserva (60€ d’inscripció), primer pagament (90€ a l’octubre) i segon pagament (90€ al febrer). Inscripcions obertes fins la sessió de 19 de desembre.

Amb la col·laboració de

SUPERVISIÓ D’EQUIPS PROFESSIONALS PER A INSTITUCIONS

La finalitat de la supervisió en grup de professionals és el d’ajudar-los a superar les dificultats derivades de l’atenció directa, amb la triple finalitat de millorar la pràctica professional individual i la cura en el seu exercici, millorar l’efectivitat dels equips de professionals on treballa i prevenir els riscos psicosocials associats a aquesta pràctica professional.

Al BES treballem des de les especificitats sanitària, educativa i social, i les particularitats del posicionament dels professionals i les característiques del material que porten, derivats de les seves intervencions, les persones que configuren els grups.

Equips de treball que desenvolupen la seva tasca professional en la mateixa organització. El número de persones anirà en funció de la configuració de l’equip.

Es considera important pactar a l’inici de la supervisió els criteris d’inclusió dels i les professionals participants.

  • Optimitzar la pràctica professional individual
  • Millorar l’efectivitat dels equips en els que es treballa
  • Prevenir els riscos psicosocials associats a la pràctica professional
  • Integrar pràctiques de supervisió professional

Aquest espai vol crear coneixement i alhora oferir eines pràctiques als participants per a la reflexió, la conducció i la gestió de les dinàmiques de grup. Té un abordatge participatiu, interactiu, experiencial i dinàmic.

En cada sessió s’analitzen situacions pràctiques presentades per les persones participants, a partir de la conversa flotant. La metodologia combina l’aportació teòrica dels formadors/supervisors sobre les temàtiques que apareguin amb la reflexió en grup i subgrups des d’una perspectiva sistèmica i holística, emprant eines i dinàmiques ajustades a les necessitats del grup.

  • Dinàmiques i fenòmens grupals
  • Diferents perspectives en l’abordatge dels grups
  • La família com a grup humà
  • Les institucions com a grups humans
  • Tècniques d’intervenció en contextos grupals
  • Anàlisi i resolució de conflictes
  • Aquells continguts específics que emergeixin durant el procés de supervisió

Calendari a establir en funció de la disponibilitat de les parts, es recomana una mínima freqüència mensual.

Possibilitat d’ajustar freqüència i durada de les sessions, així com altres elements de l’enquadrament, en funció de les necessitats de l’equip.

Lloc

Al BES o a les dependències dels centres i institucions interessades. Per a les reunions caldrà disposar d’una sala amb cadires (sense taules). S’evitaran elements disruptius durant l’horari de la sessió (ex. telèfon que s’hagi d’atendre, espai de pas de persones que no participin de la supervisió, etc.).

Equip facilitador

L’equip BES treballem en tàndem de 2 persones, de composició variable i ajustada a les necessitats de cada institució.

TRAJECTÒRIA DEL BES

Barcelona Espai de Supervisió neix l’any 2005, precisament per ajudar un conjunt de professionals d’escola bressol i espais familiars supervisant la seva tasca en relació als infants i les seves famílies. Aquesta necessitat social ens ha portat a treballar amb més de 70 grups i més de 1.000 professionals, desplegant primer els grups de supervisió professional, la supervisió d’equips després i, en els darrers anys, la supervisió de professionals amb funcions directives.

Des de la Diputació de Barcelona i el Consorci de Serveis Socials, fins més de 20 ajuntaments i més de 50 empreses, fundacions i associacions, professionals i entitats, tant públiques com privades, ens han fet confiança per acompanyar-los en la cura dels seus processos interns en els àmbits de l’educació i el treball socio-comunitari, el benestar social i la salut.

Coneixedors dels grans beneficis que els espais grupals de supervisió professional i d’equip aporten tant a professionals com a institucions, des del BES treballem també per a difondre aquesta pràctica professional, alhora que recollim evidències que la sustenten.

CÀPSULES AUDIOVISUALS

Càpsula BES 1: Què i com és la supervisió al BES

Càpsula BES 2: La veu dels professionals supervisats

Aquestes càpsules s’han realitzat gràcies a un projecte d’Aprenentatge-Servei amb estudiants del Grau de Comunicació Audiovisual de la UAB. Gràcies per fer-ho possible.

Moltes gràcies a totes i tots, els equips i professionals, per la confiança dipositada en Barcelona Espai de Supervisió i per haver accedit a participar en l’enregistrament d’aquesta càpsula audiovisual.

ALGUNS COMENTARIS DE PARTICIPANTS EN ANTERIORS EDICIONS

«Aquí em sento còmode i hi ha un ambient de familiaritat. Les converses em sorprenen i això és el què m’ho fa sentir com un espai diferent, sembla que no hi ha una intencionalitat, un tema abans d’arribar… […] Podem parlar des de qualsevol part del cos, de sentiments, emocions, pensaments… Quan s’acaba sempre tinc la sensació de que m’he cuidat, de que m’han cuidat, de que he pogut cuidar»

«Me ha gustado pertenecer al grupo y, aunque no me dedico a la enseñanza, los problemas que se han expuesto no son diferentes a los de cualquier otra profesión. Se han tratado temas muy de tu a tu y en conexión con el día a día… “la vida”»

«El que més em sorprèn és el com d’una petita cosa, que sembla que no té importància, poc a poc m’adono del què puc aprendre, amb els comentaris de la resta, com allò que explica l’altre a mi també em ressona i a vegades molt. O sigui el BES és màgic»

«Primer de tot valoro molt el sentir-me part del grup, i sentir a totes les persones que formen aquest grup, també part important del grup. Aquesta experiència me l’he endut a la tasca professional, d’incloure a les persones amb les que treballo, sentint-les importants i fent-les presents. També aquest grup m’ha ajudat a créixer, a reflexionar, a canviar actituds per fer millor aquesta feina que m’agrada tant»

«L’espai de supervisió ha suposat un canvi doble per mi: hi he conegut altres sensibilitats de les persones amb les que treballo, més enllà de les que habitualment veia en els torns, i alhora he revisat dins meu aspectes que tenia aparcats»

«Aquest espai de supervisió grupal m’aporta l’oportunitat de fer aportacions a l’equip que en un altre espai no es donen i crec necessàries»

«Personalment em relaxa, em fa sentir menys sola i també més segura. Durant el mes que passa d’una sessió a la següent hi ha molts moments que em paro a reflexionar el que ha passat a la sessió i què té a veure amb el què estic vivint. Crec que començo a ser més reflexiva i a veure diferents perspectives amb menys crítica i judici»