FORMACIÓ DE POSTGRAU LA CURA EN L’ACOMPANYAMENT -3A ED

Formació de Postgrau La Cura en l’Acompanyament (3a edició)

Estem immersos en dies complexos. Informacions plurimediàtiques i veritats polièdriques, confinaments poliformes i la por inoculada que se’ns acaba ficant ben bé en dins sense filtres. Fins avui hem tingut dies per reaccionar de maneres diverses, sovint pretenent acomodar-nos a la incertesa manifesta, atenent a les persones properes afectades en la seva salut, buscant i generant recursos per ”mantenir la normalitat”. Hem procurat no fer-nos opinions parcials en compartir mirades i intentem que aquesta estada domiciliaria prolongada no esdevingui una presó perquè dins nostre atresorem una caixa d’eines sense descobrir, tot i que sovint ens puguem sentir empresonades pell endins i ens superem per desplegar-nos pell enfora.

Aquesta és la pàgina del “plan B”, també conegut com “erre que erre”. Esperem que us sigui útil per mantenir la referència en la finalització de la Formació.

cura acompanyament_mascareta

La Cultura de Cura és un model, una manera de mirar la vida quotidiana i a les relacions intra- i inter- personals i comunitàries, una filosofia i una acció de salut i curació transformadora, de prevenció de riscos i de promoció del desenvolupament individual i social. Aquesta mirada reconeix i promou en els individus, les famílies i les comunitats, els valors culturals i de les pràctiques relacionals i professionals per tal d’empoderar-los vers un desenvolupament saludable, restaurador i de benestar social i psicològic al llarg de tota la vida en les nostres comunitats de pertinença; des d’un mateix, a la família, el territori, i el planeta.

Recuperació de sessions 2020/2021 Divendres de 18:00 a 21:00 

 Els objectes que ens envolten: materials que cuiden 

Farem exercicis pràctics i converses al voltant dels objectes que ens rodegen quotidianament a la feina. Objectes i materials de bellesa imperfecta, impermanent i incomplerta. Com diu el Wabi-sabi (visió estètica oriental) cal rodejar-nos d’objectes amb característiques com l’asimetria, la senzillesa, l’ingenuitat, la modèstia i la intimitat a través d’un procés natural.

Aquesta mirada cultiva el que és autèntic reconeixent tres sencilles realitats: res perdura, res està complert i res és perfecte.

“Oblida la teva ofrena perfecta.

Hi ha una esquerda a tot arreu.

És per ella per on passa la llum”

(Leonard Cohen)

Trobem-nos i experimentem.

Facilitat per: David Aparicio i Xavier Gimeno.

Tenir cura de les relacions entre famílies i centres: més enllà dels vincles

El fet que les famílies dels alumnes formin part de la comunitat educativa no sempre es correspon amb la consideració i les relacions que els docents establim amb elles.  Moltes mancances de formació, creences, tòpics i prejudicis ens fan difícil establir una relació cordial entre pares i mestres. En aquest mòdul tractarem de donar elements de reflexió per anar més enllà de l’establiment de vincles: proposarem establir relacions de confiança. Perquè la confiança és la matriu on es fa possible el naixement dels aprenentatges!

Objectius:

  • Adonar-se les mancances, creences, tòpics i prejudicis que tots tenim, particularment, i corporativament respecte a les famílies (en relació amb l’escola)
  • Aportar elements i reflexió per fer una lectura real i possibilista dels recursos personals i d’equip educatiu que tots els centres tenen per definir, orientar i millorar les relacions família/escola.
  • Donar algunes eines que faciliten la construcció d’una relació de confiança entre docents i pares i mares.

Facilitat per:  Anna Ramis i Sílvia Blanch.

 Hàbits de cura: rituals i cerimònies

El temps quotidià en un centre està organitzat per criteris personals, grupals, institucionals i socials. La trama que es teixeis entre aquests quatre tipus de criteris conté i sosté a les persones i les seves relacions. Els hàbits, els rituals i les cerimònies que s’estructuren tenen sovint un component conscient que cal potenciar.

Quins hàbits volem promoure? Quins rituals són els més harmònics amb el que pretenem? Quines festes i cerimònies volem cel·lebrar junts?

Vine i construim junts propostes per fer al teu centre.

Facilitat per: Xavier Gimeno i David Aparicio.

Eines per cuidar-nos: les cartes del BES

Percebem en els nostres equips i els nostres centres fonaments que s’esquerden, portes que grinyolen, murmuris als passadissos i racons que ens costa mirar i sanejar. Inspirades en el llibre “La llibertat emocional” del psicòleg Ferran Salmurri, les Cartes per adults en família del BES són un recurs projectiu per facilitar espais de conversa, reflexió i debat, per acompanyar a les persones i als equips que les utilitzin cap a la seva evolució, prenent consciència de qui són, com senten, com pensen, com actuen i perquè, i cap a on volen o no anar.

Podreu trobar més informació de les cartes al web del BES.

Facilitat per: Ana María Forestello i Arnau Careta.

A continuació us mostrem les dates corresponents a les sessions de la 4a edició. Si la proposta de dates “Recuperació de sessions 2020/2021” no us resulta compaginable, podeu canviar-ne tantes com necessiteu necessiteu per aquestes. En qualsevol cas, necessitem que ens ho confirmeu a través del botó d’abaix abans de la sessió de 4 de setembre per tal d’organitzar els grups de forma acurada.

12 de març de 2021 Els objectes que ens envolten: materials que cuiden David Aparicio i Xavier Gimeno.

16 d’abril de 2021 Tenir cura de les relacions entre famílies i centres: més enllà dels vincles Anna Ramis i Sílvia Blanch.

7 de maig de 2021 Hàbits de cura: rituals i cerimònies David Aparicio i Xavier Gimeno.

4 de juny de 2021 Eines per cuidar-nos: les cartes del BES Mateu Ubach i Arnau Careta.