companyia varietats a l’ombra

La Companyia Varietats a l’Ombra va començar a gestar-se fa més de 10 anys i ha anat perfilant-se fins que la temporada passada va decidir passar a ser un dels recursos per a la cura que el BES pot posar en marxa quan sigui requerit.

És per això que, a partir d’avui, podeu demanar al BES qualsevol de les activitats que fins ara estava desenvolupant La Companyia.

Volem fer-vos memòria d’algunes de les seves fites més significatives.

Fites a destacar

 2007

Primera producció a requeriment de l’ICE de la UB. És una instal·lació-taller interactiu.

  • La construcció de la identitat docent a través de la formació en el I Congrés Internacional de Noves Tendències en la Formació del Professorat (5, 6 i 7 de setembre)

2009

Primera producció en un context específicament escènic amb proposta a la italiana amb públic de llarga tradició titellaire i literària.

  • Adelina i el tren, i Brigitte en la Trobada de Titellaires de Barcelona al Taller de Marionetas de Pepe Otal (25 d’abril)

Primera producció híbrida en la que la proposta teatral parteix d’una necessitat d’un col·lectiu professional concret: en aquest cas els mestres del Solsonés.

 2017
Producció estrenada a Gijón per encàrrec del Colegio Andolina i que La Companyia transfereix a un altre context de necessitats expressades molt similars.

Des de La Companyia Varietats a l’Ombra entenem que el teatre és un dels pocs rituals cívics que encara tenim en la nostra cultura occidental, i valorem el seu potencial socialitzador com a eina d’exploració i expressió col·lectives.

Defugint de la idea d’obra tancada, estàtica, practiquem el teatre com un procés dinàmic, de relectura i reinterpretació de la realitat i de les mateixes peces. Traspassant la quarta paret escènica, des de la nostra mirada, considerem que el teatre fa un salt quàntic en la interacció entre públic i actors; quedant així desdibuixats ambdós rols clàssics. Tots esdevenen espectadors, habitants i visitants d’un mateix territori.

D’aquesta manera, cada peça esdevé única i singular, irrepetible. Partint de les propostes narratives de La Companyia, en les nostres intervencions les peces es construeixen en l’aquí i l’ara, amb totes les persones que estiguin participant-ne en aquell moment determinat. La provocació, l’estranyament d’allò que pot semblar quotidià, ens evoquen a la sorpresa infantil i ens permeten descobrir-nos i descobrir el món des d’una altra mirada. El teatre esdevé un territori d’indagació i descobriment interior i exterior.

Entenem doncs que el teatre és un dispositiu per formar-se, aprendre, desenvolupar-se i créixer. És també un element sanador i catàrtic del que poden participar i gaudir tant homes com dones, grans i petits, pares i fills, autòctons i nouvinguts, perpetradors i víctimes, treballadors i empleadors.

“Interpretar és transformar el viure per arribar a expressar una proposta de vida”
(La Companyia Varietats a l’Ombra, 2013)

 

Component creatiu-artístic: investigar conjuntament, innovar, trobar alternatives a l’ús d’allò quotidià, indagar en multiplicitat de llenguatges, construir eines expressives, participar de l’imaginari creatiu compartit, i altres a compartir.

Component lúdic: jugar sol i jugar amb altres, riure, observar, descobrir nous móns, sorprendre i sorprendre’s, disfressar-se, potinejar, imaginar, somniar, i altres a compartir.

Component formador: prendre consciència, abordar amb profunditat, generar estratègies de solució, posar en comú, crear comunitat, i altres a compartir.

Component terapèutic: superar dificultats, sortir dels forats, obrir mirades, acceptar processos, obrir nous camins, rebre i donar suport mutu, viure el procés en grup, i altres a compartir.