Acompanyament a les famílies
Fer de mare i de pare és una de les tasques més complexes que existeixen i sovint ens sentim poc preparats per aquesta responsabilitat. Des del BES oferim atenció professional al grup família en diferents modalitats, tant des de la teràpia familiar i la psicoteràpia amb adolescents, joves o adults, com des de la corresponsabilitat i el valor del treball compartit amb altres famílies en els grups de reflexió per a pares i mares i en el programa Aprenem Plegats®, grups multifamiliars per a pares, mares i fills.
L’equip BES aplega trajectòries individuals d’acadèmiques i professionals especialitzades en Magisteri, Pedagogia, Psicologia de l’Educació, Psicopedagogia, Pedagogia Sistèmica i Teràpia Familiar Sistèmica amb una experiència de teràpia familiar, amb famílies soles i amb grups de famílies, que en els membres més veterans de l’equip es remunta als anys ’80.
De forma col·lectiva, des de fa més de 10 anys que el BES ha liderat grups d’acompanyament a la criança en nombrosos Centres Escolars d’Educació Infantil, Primària i Secundària, Associacions de Familiars d’Alumnes, Biblioteques Municipals, Regidories d’Ajuntaments o Plans Comunitaris del país.
Acompanyament i teràpia familiar
Tant la teràpia familiar com el programa d’intervenció familiar grupal resulten adequats per mantenir i millorar una dinàmica familiar saludable. L’acompanyament familiar se centra en la comprensió i transformació de pautes de comportament establertes en el si de les famílies a través de la proposta d’activitats i exercicis als membres implicats en cada nucli familiar.
Aquesta orientació familiar inclou tant a les famílies més tradicionals com a les famílies monoparentals, famílies homoparentals, famílies adoptives, famílies d’acollida o les famílies reagrupades.
La nostra activitat pretén desenvolupar habilitats i recursos per estimular la resiliència dels rols parentals, fraternals i filials, promoure la intel·ligència emocional des de la gestió de les emocions i la comunicació i propiciar l’empoderament de les famílies en els contextos educatius i comunitaris.
Programa d’intervenció familiar
Des dels BES hem desenvolupat diferents programes d’intervenció familiar grupal des dels que proporcionar orientació familiar i suport en l’educació dels fills i filles des dels paràmetres de la criança respectuosa i la parentalitat responsiva.
En aquests programes s’aborden els diferents estils educatius, les dinàmiques familiars, els afectes en la criança, així com la gestió de les expectatives, preocupacions, angoixes i frustracions en el si del grup família, les normes, límits i fronteres en la criança, els canvis en els fills i filles, els canvis en els pares i mares, les por dels pares i les pors dels fills, la mirada sobre la pròpia família i els ponts entre la família i la comunitat.
Enunciem breument a continuació els diferents programes d’intervenció familiar grupal que implementem des del BES.
Cicles de Converses-Tallers
Activitat formativa modular on cada conversa-taller s’estructura al voltant d’una temàtica d’interès específic, d’una sola sessió i sense compromís de continuïtat al llarg de les diferents sessions que poden composar el cicle.
Amb temàtiques diferenciades segons l’edat dels infants, alguns títols del nostre repertori són: Escoltar als fills perquè ens parlin i parlar perquè ens escoltin; A vegades jo també em poso dels nervis; Qui tria i decideix el què fem a casa?; Llibertinatge o Autoritarisme. Hi ha algun punt entremig?; Pares i avis, conflictes o aliances; Tot i ser mare/pare, segueixo sent persona; Prevenció de l’assetjament escolar: la casa, l’escola i els amics. Podem crear tallers sota demanda.
Grups de reflexió (per a pares i mares)
Els grups d’acompanyament familiar ofereixen orientació sociopsicoeducativa en el context familiar per tal de facilitar l’autoconeixement i l’empoderament en les relacions i els rols desenvolupats en el si del grup familiar.
Els grups de reflexió són un espai de trobada estable en el qual les persones exploren les possibilitats de creixement personal i familiar a través de la interacció entre iguals, conduïts per professionals que facilitem la reflexió col·lectiva al voltant d’aspectes clau en la criança des de les preocupacions que traslladen les persones participants.
Aprenem Plegats®
Aprenem Plegats® ofereix una experiència en grups composats conjuntament per pares, mares i fills/es, amb un programa d’intervenció familiar validat amb el suport de l’ERIFE (Equip de Recerca en Infància, Família i Educació de la UAB).
Aquest recurs afavoreix les relacions i la comunicació familiars, l’autoconeixement familiar a través de la revisió de pautes comportamentals i mites familiars, i l’autoestima familiar amb la posada en valor de la identitat familiar, a través del joc i activitats compartides amb els nostres fills i filles i amb altres famílies. Al mateix temps, contribueixen al manteniment i desenvolupament del teixit comunitari de la localitat i en el marc de les institucions socioeducatives.
Criança respectuosa
Els nostres programes d’intervenció familiar convoquen un model de criança centrat en tractar l’infant amb el mateix respecte, empatia i dignitat que cal tractar una persona adulta. Proposem una actitud no intervencionista en el moviment i joc lliure dels infants, centrada en un respecte de l’autonomia de l’infant no exempt de límits i en la preservació d’un vincle afectiu que permet l’infant explorar des d’una base segura per tal de promoure una experiència vital satisfactòria.
Parentalitat positiva
La parentalitat positiva advoca per la coresponsabilitat entre les persones i l’estat en la criança, reconeixent el paper clau de la família per desenvolupar les funcions protectores i educatives necessàries per a un òptim desenvolupament de les filles i fills. Aspectes clau en l’exercici de la responsabilitat parental són la garantia de drets i de l’interès superior de l’infant, la no violència, la cura i promoció de les capacitats, les relacions positives des del reconeixement i orientació a l’infant, que inclouen l’establiment de límits.
Des del BES preferim parlar de criança positiva perquè supera la consanguinitat i és un concepte ampli i inclusiu. Tanmateix, la nostra orientació s’ajusta més a la criança responsiva, que dóna resposta ràpida i adequada a les necessitats dels infants, sense haver d’adjectivar en positiu o en negatiu, sinó centrant l’interès en la capacitat de percebre l’estat i les necessitats de les criatures, interpretar-les correctament i respondre-hi de manera ajustada.