Supervisió directius

Supervisió grupal de professionals que desenvolupen funcions directives

L’objectiu principal de la supervisió grupal de professionals que desenvolupen funcions directives és la millora de la pràctica professional individual i de l’efectivitat dels equips en què es treballa, la cura i la prevenció dels riscos psicosocials associats a la feina, i la integració de pràctiques de supervisió.

Persones destinatàries

Fins a 20 professionals -que participen amb caràcter individual- de centres públics i privats de la xarxa educativa, de la xarxa de benestar social i de la xarxa sanitària que realitzen actualment tasques directives.

Si vols formar part d’aquest grup reserva ara la teva plaça.

L’aportació total al grup de supervisió és de 300€, en tres pagaments: inscripció (60€ per reservar la plaça), segon pagament (150€ a la primera sessió) i tercer pagament (90€ a la sessió del febrer), que es realitzaran un cop s’inicien les sessions.

Motius per participar-hi

“Sóc un director hamletià. Medito i analitzo profundament els problemes i els reviso l’endemà. Els meus viatges del treball a casa són temibles. Mitja hora de viatge dóna molt per pensar. Segueixo donant voltes als temes en els meus dubtes metafísics i canvio coses que ja havia acordat. Sovint, quan per fi decideixo alguna cosa en ferm i aconsegueixo posar-ho en marxa, gairebé sempre és tard. El cas és que no em sento incapacitat”.

Algunes persones que ocupen càrrecs directius mostren en les seves organitzacions comportaments sorprenentment semblants als de Hamlet. També les seves institucions s’assemblen de vegades al castell de Elsinore: ambient d’exquisida educació, cortesia, ambigüitats i aparences, al costat de les passions, dubte, desconfiança, dissimulació, intrigues i venjances pròpies del teatre de la vida. En Elsinore i en aquestes institucions es fa teatre dins del teatre.

La percepció general que es té de les persones directives impedeix de vegades reconèixer que es tracta d’éssers humans, regits per emocions i susceptibles de sentir angoixes i temors. Darrere de la seguretat, la fermesa i la solidesa que pugui reflectir un alt comandament, hi ha una persona a qui la seva condició de líder li imposa uns reptes personals d’enorme complexitat. Si les petites decisions quotidianes que tots hem de prendre en cada instant poden ser causa d’angoixes molt profundes, no és absurd suposar que un/a directiu/va, en qui recau el poder últim per prendre decisions la repercussió de les quals va molt més enllà de la seva pròpia persona, pugui experimentar formes d’angoixa que altres no viuen, no perceben o no comprenen.

Encara que compti amb equips sòlids i ben constituïts, ningú pot fer-se càrrec de la seva solitud. Per això, els qui ocupen càrrecs directius han de saber mirar-se a si mateixos, abans de mirar als que els envolten, per trobar i seleccionar les millors opcions.

Diversos pensadors han reiterat que la pitjor soledat és la que discorre enmig de la multitud. L’aparent calidesa de la presència d’altres i la suposada companyia que proporcionen les persones dels equips de treball són simples quimeres amb les que moltes vegades tractem de ocultar-nos el fet irrefutable de la solitud directiva. Estant amb altres, a més, és fàcil perdre’s un mateix, caure en el mimetisme i adoptar comportaments aliens que ens allunyen de nosaltres mateixos. En la col·lectivitat cal poder gestionar el propi lloc i el dels altres per no allunyar-se d’un mateix i desxifrar les claus per fer de la presència dels altres una veritable companyia. Cal establir relacions que permetin escoltar i compartir pensaments i emocions.

La solitud compartida en un grup d’iguals és essencial per a les reflexions serioses sobre un mateix, sobre les accions i els objectius que s’han d’emprendre. En absència d’aquestes reflexions, es cau fàcilment en decisions superficials, intranscendents, i massa sovint tòxiques per un mateix i pels qui ens envolten.

Ens sembla interessant destacar el concepte de la “síndrome de sacrifici”, que es tradueix en un deteriorament físic i emocional que pateixen moltes persones directives que, precisament voler ser “eficientment empàtics”, deixen de ser-ho. És fruit de la necessitat de gestionar situacions constants de crisi emprant en això altes dosis d’energia, autocontrol i entusiasme. És, al cap i a la fi, el resultat d’una situació en què els càrrecs directius, per l’exigència que comporta ser un/a bon/a líder, sacrifiquen la seva vida personal, la seva estabilitat emocional i la seva salut per, en darrer terme, acabar sacrificant la seva pròpia efectivitat com a líders.

Objectius

  • Millorar la pràctica professional individual.
  • Millorar l’efectivitat dels equips de professionals en els que es treballa.
  • Prevenir els riscos psicosocials associats a la pràctica professional en les funcions directives.
  • Integrar pràctiques de supervisió professional.
  • Promoure processos d’innovació i recerca-acció en els llocs de treball.

Continguts

  • Dinàmiques i fenòmens grupals.
  • Diferents perspectives en l’abordatge dels grups.
  • L’equip de treball com a grup humà.
  • Les institucions com a grups humans.
  • Aquells continguts específics que emergeixin durant el procés de supervisió.

Calendari 2017/2018

Dijous, 09:30 a 11:30

19 d’octubre 18 de gener 12 d’abril
9 de novembre 8 de febrer 10 de maig
14 de desembre 8 de març 8 de juny

Alguns comentaris dels participants d'edicions anteriors

«Aquí em sento còmode i hi ha un ambient de familiaritat. Les converses em sorprenen i això és el què m’ho fa sentir com un espai diferent, sembla que no hi ha una intencionalitat, un tema abans d’arribar… […] Podem parlar des de qualsevol part del cos, de sentiments, emocions, pensaments… Quan s’acaba sempre tinc la sensació de que m’he cuidat, de que m’han cuidat, de que he pogut cuidar»

«Me ha gustado pertenecer al grupo y aunque no me dedico a la enseñanza; los problemas que se han expuesto no son diferentes a los de cualquier otra profesión. Se han tratado temas muy de tu a tu y en conexión con el día a día… “la vida”»

«El que més em sorprèn és el com d’una petita cosa, que sembla que no té importància, poc a poc m’adono del què puc aprendre, amb els comentaris de la resta, com allò que explica l’altre a mi també em ressona i a vegades molt. O sigui el BES és màgic»

«Primer de tot valoro molt el sentir-me part del grup, i sentir a totes les persones que formen aquest grup, també part important del grup. Aquesta experiència me l’he endut a la tasca professional, d’incloure a les persones amb les que treballo, sentint-les importants i fent-les presents. També aquest grup m’ha ajudat a créixer, a reflexionar, a canviar actituds per fer millor aquesta feina que m’agrada tant»

«L’espai de supervisió ha suposat un canvi doble per mi: hi he conegut altres sensibilitats de les persones amb les que treballo, més enllà de les que habitualment veia en els torns, i alhora he revisat dins meu aspectes que tenia aparcats»

«Aquest espai de supervisió grupal m’aporta l’oportunitat de fer aportacions a l’equip que en un altre espai no es donen i crec necessàries»

«Personalment em relaxa, em fa sentir menys sola i també més segura. Durant el mes que passa d’una sessió a la següent hi ha molts moments que em paro a reflexionar el que ha passat a la sessió i què té a veure amb el què estic vivint. Crec que començo a ser més reflexiva i a veure diferents perspectives amb menys crítica i judici»

Insitucions que ens han fet confiança

  • Diputació de Barcelona
  • Consorci de Serveis Socials de Barcelona
  • Ajuntament de Cerdanyola del Vallès
  • Ajuntament de Gavà
  • Ajuntament de Granollers
  • Ajuntament de Malgrat de Mar
  • Ajuntament de Molins de Rei
  • Ajuntament de Mataró
  • Ajuntament de Pineda de Mar
  • Facutat de Ciències de l’Educació de la UAB
  • ICE de la UAB

Institucions que ens han fet confiança

  • Associació de Directors i Directores d’Infantil i Primària d’Eïvissa (ADIPE)
  • Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Cataltunya (CEESC)
  • Associació de Professionals d’Espais Familiars a Catalunya (APEFAC)
  • Federació d’Entitats d’Atenció i Educació a la Infància i l’Adolescència (FEDAIA)
  • Fundació Catalana de l’Esplai (Fundesplai)
  • Fundació Catalana del Lleure Educatiu
  • Associació Benestar i Desenvolupament (ABD)
  • 033 Educa
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Google+0Email this to someone