Fer de mare i de pare és una de les tasques més complexes que existeixen i una de les de major responsabilitat per acompanyar al millor desenvolupament possible dels fills i filles. Ningú n’és expert, un va aprenent a mida que va fent de mare o de pare. Sovint, però, ens trobem amb situacions que no sabem com gestionar: quines normes poso, el meu fill no em fa cas, la meva filla mossega als seus companys… i sobretot, moltes preguntes: com ho faig perquè dormi tota la nit? Què faig perquè mengi les verdures? Com puc fer perquè no vulgui el mòbil tota l’estona?
Totes aquestes qüestions i d’altres van sorgint a mesura que els fills van creixent i canviant. En aquest sentit, el suport de la comunitat és bàsic ja que la investigació mostra evidències que quan es desenvolupa el rol parental de manera efectiva, disminueix l’estrès parental (Bloombield i Kendall, 2012).
Amb l’objectiu de facilitar el desenvolupament i el reconeixement de les pròpies habilitats parentals dels i les participants, el BES va dinamitzar durant el curs passat els Tallers de Criança Positiva de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat als Districtes 4 i 5 d’aquest municipi, un servei que el consistori ofereix gratuïtament a les famílies amb infants menors de 6 anys. Les activitats han estat dirigides a la reflexió i construcció d’un coneixement compartit que permet comprendre i transformar alguns comportaments i dinàmiques perjudicials establertes; alhora que també ofereix eines, pràctiques i recursos saludables per als participants.
Al llarg del taller es van treballar els 6 ingredients claus de la parentalitat positiva presentats en el fulletó Créixer, educar i compartir editat pel mateix Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat. Aquests que segueixen són els 6 ingredients clau treballats i alguns dels temes que van aparèixer en el treball amb les famílies a cada sessió:
1. Donar afecte. Siguis com siguis, t’estimo. Sentir-se estimat i sostingut; amor incondicional i soledat; moments de complicitat; objectes que donen seguretat.
2. Comprendre. Et comprenc i t’ajudo a trobar resposta. La capacitat per a explicar-se el món; el joc com a base de l’aprenentatge; conversar amb els fills.
3. Mostrar interès. Tot allò que fas, dius i penses, m’interessa. No cal que els interessi tot ni que ho facin perfecte; donar temps als fills; mòbils i pantalles.
4. Actuar de referent. T’ensenyo els límits i te’n dono exemple. Autoritat i autoritarisme; les paraules són importants; el NO; rutines i rituals; els límits dels adults.
5. Organitzar el temps. M’agrada el temps que estic amb tu. El temps amb els fills; planificació i gestió del temps en família; expectatives excessives.
6. Preparar-se. Ens preparem, cuidem i valorem. El temps per cuidar-nos els adults; mares i pares suficientment bons; la pròpia identitat.
El Taller de Criança Positiva va poder crear un espai on mares i pares, acompanyats de dos professionals experts, van poder expressar neguits, èxits i sobretot, compartir amb altres famílies les seves vivències, estratègies i “trucs”. Les activitats del taller han tingut un abordatge experiencial participatiu, interactiu i dinàmic en el que han estat acollits els diferents plantejaments familiars; s’han analitzat i revisat situacions presentades per les persones participants, oferint-ne una anàlisi i orientació col·lectives, i acompanyant els processos que sorgeixen en les sessions.
Algunes valoracions de les famílies participants en el taller i es van poder en recollir aportacions com: “estem molt agraïts de les reunions. Ens hem adonat de moltes eines per millorar a casa”, o “després del taller em sento més relaxada. No sóc l’única mare rara”. “M’encanta estar en el grup i aprendre de les altres persones. Tant de bo se segueixi amb això perquè és el nostre moment de relax”. “Poder-nos revisar com a pares i com a mares és una fantàstica manera de cuidar-nos a nosaltres mateixos”.