Una flauta gelosa i un piano visionari
Nil Tena Puyo (flauta travessera) i Efrem García Salinas (piano)
PROGRAMA
Sonata per a clarinet i piano en Mib, op.167 (Camille Saint-Saëns)
Allegretto · Allegro animato · Lento · Molto allegro – Allegretto
Compositor francès del segle XIX però mort ben entrat en el vint i amb una producció força extensa, fou fidel fins al final al seu esperit romàntic com fa palesa aquesta Sonata -d’escolta agradable i refrescant malgrat el fúnebre moviment lent-, adoptada en aquesta ocasió per la flauta seguint una tradició arrelada en el fet que la flauta és un instrument al qual els compositors romàntics pràcticament només varen prestar-hi atenció en tant que instrument d’orquestra. D’aquí, per cert, la primera part del títol d’aquest recital. De fet, des que Nil Tena i Efrem Garcia toquen junts, ambdós intèrprets s’han pràcticament especialitzat en obres que pertanyen a aquesta categoria.
Quadres d’una exposició (Modest Mussorgski)
És una famosa suite de deu peces per a piano, composta el 1874, i que és més coneguda per les diferents orquestracions i arranjaments d’altres músics. Comença amb Promenade (Passeig), que és un autoretrat del mateix compositor passant de quadre en quadre i deixant-se impressionar per la força expressiva de cadascun d’ells, impacte que quedarà reflectit en els successius Passejos – una autèntica metamorfosi anímica i musical fins l’apoteosi final, en què el tema de Mussorgski emergeix del so de les campanes de la Gran Porta de Kiev talment com si el seu autor es posés al servei del seu poble.
Concert per a violí en mi, op. 64 bis (Felix Mendelssohn)
Allegro molto appassionato · Andante · Allegro molto vivace
És l’última gran obra orquestral d’aquest compositor alemany, forma part important del repertori per a violí i és un dels concerts per a aquest instrument més populars i més interpretats de tots els temps. Malgrat que el concert consta de tres moviments en l’estructura típica ràpid-lent-ràpid i cada moviment segueix la forma tradicional, com aspectes distintius i innovadors destaquen l’entrada immediata del violí al començament de l’obra i l’enllaç entre moviments sense solució de continuïtat, amb un Finale espurnejant de vivacitat com només sabia escriure Mendelssohn.
El flautista sadurninenc Nil Tena Puyo finalitza els estudis superiors al Conservatori Superior de Música del Liceu (amb C. Farroni i I. Souto des del 2012). Acaba el màster en interpretació al Koninklijk Conservatorium Brussel (F. Hendrickx i C. Bruneel) i actualment hi cursa el 2n curs en interpretació de piccolo (K. Sergeant). Ha assistit a cursos internacionals amb flautistes de renom com Prats, Nuez, Gómez, Octavio, Martínez, Hernández, Cortadellas Formissano, Schocker, Careddu, Gallois, Pahud, Cortvrint, Wiese, Zoni, Baerten o Caroli; i piccolistes com Verhoyen o Satoshi. Finalista al Premio Internacional Andalucía Flauta AFE (2014) i a L’Arjau (2015) i 3r premi al Dutch International Flute Competition (2017). Aquest agost oferirà dos concerts en el Grachtenfestival (Amsterdam) amb la flautista M. Baulies. En l’àmbit orquestral, ha format part de la Jove Orquestra de les Comarques Gironines (M. Nesterowicz, 2012, i J. Martín, 2013) i ha col·laborat amb: Orquestra Gèrminans, Camerata Bacasis (J. Coll, Gira 2014 París-L’Haia), Orquestra Simfònica del Vallès (R. Gimeno), Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans (S. Brotons), OBC (projecte sociopedagògic, A. Reverté), Orquestra de Cambra de Granollers (E. Colomer).
El pianista i compositor barceloní Efrem García Salinas ha actuat en escenaris europeus des de l’illa de La Palma fins a Sant Petersburg i a Tunísia, Gabon i Mèxic, abraçant des del recital solista al teatre musical (dirigits per Xavier Albertí: Pinsans i caderneres, 2008; Vida privada, 2010). La seva experiència inclou la música de cambra i amb orquestra, l’acompanyament vocal i coral, l’enregistrament discogràfic, el cinema, la direcció musical i teatral, la dramatúrgia i la docència. Ha estrenat obres de nombrosos compositors catalans i ha composat per al piano, diversos cicles de cançons i música de cambra i coral. Es consagra cada vegada amb més intensitat a la creació personal, i en aquest sentit destaquen les estrenes, d’una banda, de la seva Suite del funàmbul per a cor mixt, baríton-baix i piano, op. 9, al Nadal de 2016; de l’altra, la de l’espectacle de creació i direcció pròpies Seda i Setí (Un dia en la vida d’Erik Satie), juntament amb l’actriu Berta Vidal, pel gener de 2017, així com de diverses Cançons per a veu i piano, tot plegat a Barcelona i amb exitosa acollida per part del públic. Actualment prepara per a portar a escena els seus Contes de l’ós polar conjuntament amb l’actor Marc Pujol i sota la direcció de Loredana Volpe.